Viikon unipäiväkirja

Millainen mä olen nukkujana? Sanoisin, että mä olen melko hyvä nukkuja, jos oikeasti väsyttää. Uni on se lääke, mikä parantaa väsymyksen, huonon olon, huonon päivän ja päänsäryn. Iltaisin tykkäisin kukkua myöhäänkin hereillä, mutta pakko sitä joskus on nukkua. Aamuisin nousisin mielelläni joka päivä yhdeksän aikaan, mutta ei arkielämä sitä salli. Nukkumaan arkisin mä menen noin kahdentoista aikaan ja aamulla nousen puoli kahdeksalta. Eli mä nukun yössä keskimäärin varmaan sellainen 7-7,5 tuntia arkisin, mikä on täysin riittävä määrä mulle ja oon hyvinkin pirteä koko päivän tuon mittaisten unien jälkeen.

Oon kuitenkin huomannut, että kahdeksan ja kahdeksan ja puolen tunnin unet ovat kaikista väsyttävimmät. Tuon pituisten unien jälkeen en koe olevani oleva pirteä, vaan silloin olen herännyt kesken syvemmän unen syklin. Jos taas joskus saan nukuttua yhdeksän tuntia, niin olen taas kohtuu pirteä herätessäni. Hauskaa miten yöunien pituus ja unisyklit todella vaikuttavat päivän jaksamiseen.
Entäs ne päikkärit? Noh, joskus saatan hörvähtää hetkeksi sohvalle alkuillasta, mutta herään hyvinkin äkkiä ja minipäikkärit eivät vaikuta muhun mitenkään. Välillä on taas kausia, kun päivisin väsyttää aivan perkuleesti ja nukun ''vahingossa'' kolmen tunnin päikkärit ja yöunet ovatkin sitten pilalla. Sanokaa, että jollekin muulle käy myös näin välillä.. Yleensä näin käy, kun elämässä alkaa jokin uusi aikakausi ja stressaan epätietoisesti.

Muistakaa siis tarkkailla teidän unta, ihan vaikka kirjaamalla ylös vihkoon tai mun tapauksessa blogiin. Viikon kirjaaminen voi kertoa jo yllättävän paljon. Kannattaa kirjata ylös paljonko nukuit, tunsitko nukkuvasi sikeästi, heräsitkö keskellä yötä, miltä aamun herätys tuntui ja olitkon virkeä noustessasi. Nyt pääsette tutustumaan mun pieneen viikon huomioihin mun unesta, unen laadusta ja virkeydestä.
Maanantaina 12.2

Menin nukkumaan (sunnuntaina) : 00.20

Heräsin: 7.30

Unta yhteensä: n. 7 tuntia

Olotila & muut huomiot: Vähän väsynyt, uni ei tasaantunut viikonlopun valvomisen jälkeen täysin. Piristyin kuitenkin nopeasti. Torkahdin puoleksi tunniksi viiden jälkeen sohvalle, ei vaikutusta yöuneen. Hyvä päivä, vaikka olinkin pienessä nuhassa vielä viikonlopun jäljiltä.

-----

Tiistai 13.2

Menin nukkumaan (maanantaina)23.30

Heräsin: 8.30

Unta yhteensä: n. 9 tuntia

Olotila & muut huomiot: Olo heti aamusta todella pirteä ja tuntui, että yöunet olivat laadukkaat. Ei päiväunia.  Tässä mulla oli oikein viikon arkipäivän ainoa luksusherätys. Saispa aina nukkua lähemmäs yhdeksää. Tosin nyt valon määrän lisääntyessä jaksan nousta mielelläni ulos ja energiaa on mielettömästi.

-----

Keskiviikko 14.2

Menin nukkumaan: (tiistaina): 23.20

Heräsin: 7.20

Unta yhteensä: 8h

Olotila & muut huomiot: Heräilin yöllä kaksi kertaa samaan painajaiseen, yöunet olivat todella katkonaiset ja aamuyöstä en enää nukahtanut uudelleen syvään uneen. Aamulla hankaluuksia nousta ylös, vaikka en nukahtanut aamuyöllä enää uudelleen. Päivän käynnistyminen kesti ja haukottelu oli päivän suurin ongelma. Huomasin myös olevani ystävänpäivänä (ikävää) hieman kärsimätön. Tässä huomaan myös kahdeksan tunnin huonojen unien vaikuttavan mun päivään negatiivisella tavalla.
Torstai 15.2

Menin nukkumaan: (keskiviikkona): 00.00

Heräsin: 7.20

Unta yhteensä: reilu 7h

Olotila & muut huomiot: Nukuin todella sikeästi, edellisen yön heräily vaikutti varmasti. Aamulla oli todella pirteä ja jaksoin toimia nopeasti. Päivällä kuitenkin otin pienen lepohetken sohvalla n. 20min. Muutenkin olin iloinen läpi päivän ja päivä sujui kyllä ihanasti.

-----

Perjantai 16.2

Menin nukkumaan: (torstaina): 00.30

Heräsin: 7.15

Unta yhteensä: vajaa 7h

Olotila & muut huomiot: Hyvät unet muuten, mutta aamulla torkutin ennen nousua. Kroppa olisi vaatinut vielä sen puolisen tuntia unta, jotta olisin noussut täysin pirteänä. Päivä oli hieman sählä, eikä mikään tuntunut onnistuvan täysin. Tosin eihän unen vaikutusta päivän kulkuun voi täysin tietää.

-----

Lauantai 17.2

Menin nukkumaan: (perjantaina): 23.40

Heräsin: 8.40

Unta yhteensä: 9h

Olotila & muut huomiot: Pirteä olo, jaksoin heti aamulla puuhata kotijuttuja. ''Torkuin'' pienet vajaan tunnin päikkärit kuitenkin sohvalla istuskellen ennen kuutta. Eipä kummallisempaa, aika perus viikonlopun unet siis mulle.

-----

Sunnuntai 18.2

Menin nukkumaan: (lauantaina): 23.00

Heräsin: 8.00

Unta yhteensä: 9h

Olotila & muut huomiot: Heräsin kahdeksalta, mutta torkuin vielä pieniä viisiminuuttisia sängyssä samalla katsellessa olympiahiihtoja. Olin todella pirteä koko päivän, siivosin ja kokkasin ja puuhailin paljon. Illalla ei myöskään enää meinannut tulla uni vaan valvoin yli yhteen, eli viikonloppuna tuli napattua vähän liikaa unta.
Tämmöinen oli mun viikon unipäiväkirja, mitä sä tykkäsit? Ootko seurannut sun unta?

10 kommenttia

  1. Superihanat petivaatteet!! Ja älyttömän kiinnostava postaus. Mulla itellä selaset 8½ tunnin unet toimii kaikkein parhaiten, mutta vois olla hyvä pitää unipäiväkirjaa ja katsoa onko jotain muita uneen liittyviä juttuja, mitä en oo ennen huomannut :)

    ♥: Linda/Revontulipalo

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Linda! <3 Kannattaa seurata, ei yks viikko tee pahaa! :) Esim. unien pituus vaikuttaa mielialaan yllättävän paljon!

      Poista
  2. Niin voin samaistua noihin "pikku(3h)päikkäreihin" xD Mielenkiintoinen postaus mielestäni, on tärkeää analysoida omaa unensaantiaan. :)

    http://hannamaarit.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, onneksi ne ei oo ihan jokapäiväisiä saatika viikkoisia :-D Kiitos palautteesta <3

      Poista
  3. Tää oli kyllä kiva postausaihe, voisin taas varastaa idean sulta ja tehdä tällaisen omassakin blogissa! :) Mulla kans on useesti tosi väsynyt olo niin vois ihan testailla että johtuuko se esim. 12 tunnin yöunista.. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Miina <3 Ehdottomasti vaan varastamaan :) Kannattaa kyllä kattoa, että mistä johtuu!

      Poista
  4. Mielenkiintoinen postaus. Täytyy itsekin varmaan viikon verran seurata unta ja katsoa kuinka pitkää ja miten nukkuu. Tää antoi ideaa ja inspiraatiota :)

    http://hevostytonelamaax.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosi kiva kuulla! Ihan mahtavaa, toivottavasti selviää jotain <3

      Poista
  5. Olipa mielenkiintonen postaus enkä oo tainnut moiseen törmätä muissa blogeissa! Kaikki unijutut on niin mielenkiintosia. <3 Tekis mieli itekin toteuttaa kevään aikana tällanen saman kaltanen postaus, jos vaan ei sua haittaa? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos paljon ihanasta palautteesta! <3 Niinhän ne ovat ja ehdottomasti saat toteuttaa! :)

      Poista

Otan vastaan ehdotuksia, mielipiteitä, ruusuja ja risuja ♥ Kuitenkaan minun ei tarvitse omassa blogissani julkaista ilkeitä kommentteja, jotka eivät ole asiallisia.